Solidarni z Uniwersytetami Morza

czyli pomaganie przez aktywność fizyczną

Zdrowo być aktywnym fizycznie na co dzień. Szczególnie jak dodatkowo przyświeca temu szczytny cel.

Razem z Uniwersytetem Gdańskim „Jesteśmy solidarni” z Uniwersytetami Morza (SEA-EU) i #pomagaMY. Wystarczy, że w dniach 12-17 kwietnia z dowolnej aplikacji wyślemy obraz aktywności (screen) na maila seaeu.results@gmail.com W ten sposób wesprzemy osoby niepełnosprawne w lepszym funkcjonowaniu w społeczeństwie. Każdy kilometr to 1 Euro które zasili konto organizacji charytatywnych.

Nasza akcja polegająca na pomocy osobom z niepełnosprawnościami trwa do soboty 17 kwietnia. Udało nam się na kampusie uniwersyteckim w miniony poniedziałek nagrać film promujący tę międzynarodową akcję. Niech nasz film będzie zachętą dla tych, którzy jeszcze się nie zarejestrowali i nie wysłali rejestru aktywności w tym tygodniu.

Film obejrzycie pod tym linkiem:

https://youtu.be/vcBlA-_AHA8

Rejestracja:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbS5iHN_GpJpBV5o6QfOp4L-9YC6x61IJHzN3aI53ZPkcdVQ/viewform Adres do wysłania rejestru aktywności: seaeu.results@gmail.com

1 km naszej aktywności = 1 €

Pomagajmy!

#LaSolidairedeBrest

Trener Andrzej Cieplik

wf

 

HaBee Easter

Wiosną jest przyjemnie, wiosna nas lubi, wiosna to m.in

. nadchodzący czas świąteczny, o którym chętnie rozmawiamy np. na języku angielskim. 🇬🇧W Wielkiej Brytanii z okresem wielkanocnym związane są dwie popularne zabawy.

🥚🥚Pierwszą z nich jest "Easter Egg Hunt"🥚🥚🥚 organizowana w Wielką Niedzielę (Easter Sunday) .

Zabawa ta polega na znajdywaniu ukrytych świątecznych jaj. Mogą być to tradycyjne pisanki lub też czekoladowe jajeczka wypełnione w środku słodyczami.

W Wielki Poniedziałek (Wet Monday), który jest dniem kończącym okres świąteczny, zazwyczaj organizowana jest zabawa "Egg Rolling". Egg Rolling to nic innego jak wyścig świątecznych jajek. Świąteczne jajka puszczane są przez uczestników z górki. Osoba, której jajko jako pierwsze znajdzie się u podnóża góry w nienaruszonym stanie wygrywa. Istnieją różne wersje tej zabawy.

 Nasze przedświąteczne lekcje języka angielskiego zostały ukoronowane poszukiwaniem jaj. Pszczoły ruszyły na swój "egg hunt" by trenować uważność . Ich zadaniem było upolować jajokształtne elementy w otoczeniu. Szczególnie zadowoleni wrócili z tych zajęć nasi pupile. Poniżej dzielimy się naszymi zdobyczami.

Czy odnajdujecie jaja na poniższych zdjęciach? HaBee Easter! 

Nauka - taka? to ja lubię!

czyli wykład "Kody korygujące błędy"

Szkoła przeniosła się w chmurę, internetową, ale nie oznacza to, że nauka przestała być dostępna. Tym razem 2b uczestniczyła w wykładzie prof. Zbigniewa Szafranca pt. "Kody korygujące błędy".

Podczas wykładu uczniowie poznali przykładu kodu, tzw. "kodu BCH", który pozwala tak zakodować przesyłaną informację, że ewentualne błędy można znaleźć i skorygować dzięki wykorzystaniu algebraicznych własności wielomianów.

Wykład odbył się w ramach akcji: Nauka? taka-to ja lubię.

kody

 

Poezja liczby PI

Jury szkolnego konkursu zgodnie zachwyciło się akrostychem Oli Bujny, z uznaniem zaczytało się w scenie dramatycznej Martyny Stankiewicz, doceniając wszystkich pozostałych autorów

KLIKNIJCIE, ABY PRZEECZYTAĆ WSZYSTKIE NASZE PIękne UTWORY

Przygoda z pi 

 

Licealista Piotrek Kapidapi, lat piętnaście, urodzony w Piasecznie, 

Uwielbia przepisywać piórem opisy z książek, zajęcie to bezpieczne. 

Drogim kompanem jest dla niego pluszowy, biskupi pies Snupi. 

O pierwszej rano wpadł Piotrek na pomysł całkiem głupi. 

Liczbę pi od pierwszej do ostatniej cyfry chce rozpisać na papierze. 

Faktycznie nie śpi, zamiast tego niedopieczoną pizzę z pieczarkami bierze 

I piosenki podśpiewując, cierpliwie mnoży, dodaje, pierwiastkuje. 

Najpierw trzy, potem jeden, cztery, jeden i pięć szybko zapisuje, 

A następnie jeszcze dziewięć, dwa, sześć, pięć, trzy i pięć dopisuje. 

Spisał już cyfr dużo, a końca nie widać, gdy się na papier gapi. 

Uparł się i dzielnie brnie dalej, niekończący się ciąg cyfr wcale go nie trapi. 

Pisze i liczy, liczy i pisze, pisze bez końca, a duma go rozpiera. 

Ech, wiedząc, że dopiąć swego nie zdoła, na płacz aż się zbiera, 

Rok może minąć, pięć czy nawet więcej, a zadania ukończyć się nie da. 

Liczby pi rozwinięcie się bowiem nigdy nie kończy, no i bieda. 

I dopiero po piętnastu zapisanych papierach, gdy pierwiosnki już zakwitają, 

CZas nastaje, gdy Pia i Pippi o pi niewymierności Piotrka uświadamiają. 

Bohater gapiostwa nieźle żałuje, więc Wy na lekcjach lepiej słuchacie

A pi, mimo że niewymierna, piękną jest liczbą, o tym pamiętajcie! 

                                                                  Aleksandra Bujny 2C

 

Komedia pt. “Spór o ważność” (w dwóch aktach) 

AKT I 

 

(Pracownia matematyczno-fizyczna, dział nauk ścisłych. 

Do klasy wkracza majestatycznym krokiem Liczba Pi, kobieta nienagannie ubrana, z cyrklem o poważnym wyrazie twarzy, jej delikatne rysy podkreślają piegi i piękne piwne oczy. 

Tuż za nią wlatuje Nieskończoność, ubrana w piękną i pikowaną suknię, z rozwianymi, pikantnymi czerwonymi włosami ukrytymi pod szpitalną chustą i zaczyna pisać coś na tablicy)  

 

Liczba Pi: Z jakiej racji piszesz po mojej tablicy? Jak śmiesz wkraczać w moje królestwo? 

Nieskończoność: Dlaczego uważasz, że to jest twoje królestwo i z jakiej racji miałabyś tę sanktuarium tylko dla siebie? 

Liczba Pi: Pragnę ci uzmysłowić, że tak naprawdę moje panowanie w świecie nauki, matematyki, fizyki i wszelkich działów ścisłych zaczęło się już w czasach starożytnych. 

Ale co ty tam wiesz o Arystotelesie i Pitagorasie. Zapewne ledwo pamiętasz pierwszych Piastów.  (kpi z koleżanki) 

 

To właśnie ja pojawiłam się wraz z kołem i to właśnie dzięki mnie, nasz piękny świat się ciągle rozwija. 

Nieskończoność: Ktoś się tu za bardzo chełpi, a przecież twój świat jest zamknięty i zapieczętowany w konkretnych ramach. Piszesz się między nawiasami w różnych wzorach czy działaniach, a ja wprowadzam pojęcia niewyobrażalne. To właśnie ja budzę w ludziach potrzebę myślenia kreatywnego i skorzystania z wyobraźni, która nawet nie pojmuje mojej rozpiętości. 

Liczba Pi: No właśnie! Jesteś nie sprecyzowana, chaotyczna i wcale nie taka niezastąpiona. Jakoś mi się rozmywasz w tej swojej nieskończoności. A ja jestem wyraźna, przejrzysta, piękna. To dzięki mnie człowiek eksploruje kosmos, oceany, lądy i cały wszechświat.  

 Z tobą się nie da rozmawiać, pisać lub dyskutować! 

 

 

DRYŃŃŃŃŃŃŃŃ.... (Rozlega się dzwonek na lekcję, bohaterki przenoszą się na dziedziniec szkoły) 

 

AKT II 

(Postacie znajdują się w centrum dziedzińca i stopniowo zostają otaczane przez uczniów, którzy przysłuchują się wymianie zdań.) 

 

Liczba Pi: Posłuchaj moich racji. Przedmioty związane z moja osoba są wszędzie. Gdzie tylko się obejrzysz znajdziesz koło, okrąg lub nawet zwykłe pieniądze. Jestem tak niezbędna ludziom i odgrywam w ich życiu taka ważna rolę, że na moja cześć ogłoszono Światowy Dzień Liczby Pi, który ma miejsce tylko raz do roku, w dniu 14 Marca. Z moją nazwą układane są wiersze oraz piosenki. 

Nieskończoność: Ty się tak chwalisz, chwalisz, ale wiesz, że prawie każdy uczeń ciebie nie lubią tak bardzo jak nie cierpi pizzy z ananasem. Jesteś zbyt trudna do zapamiętania. Z tobą zawsze musi wyjść precyzyjne i idealne rozwiązanie, a ja swoja obecnością daje im pole do uruchomienia wyobraźni, która może przenieść każdego w nieskończoność kosmosu. 

Ty to jesteś taka kwadratura koła! (chichoczę wrednie) 

 

(Otaczający je uczniowie, wybuchają śmiechem) 

 

Liczna Pi: Za to ty wyglądasz jak nieudany szlaczek namalowany pisakiem przez dziecko z podstawówki. Twoja “nieskończoność nieskończoności” nadaje się tylko jako wzór do naszyjników i pierścionków. Może czasem pojawisz się na pionowych sklepieniach. (konkretny ton, spokój i opanowanie w głosie) 

 

 

Nieskończoność: Ta rozmowa nie ma sensu. Mam dla ciebie propozycję. Przeprowadźmy ankietę wśród wszystkich tu obecnych. Znasz zapewne słynna sondę uliczną “Matura to bzdura”. Przekonamy się, która z nas jest ważniejsza i o która z nas wiedzą więcej. Chyba, że ktoś nam poskąpi i nie odpowie lub nie odpisze na pytania. 

 

(Pi wyciąga notes i pióro, a Nieskończoność włącza dyktafon w telefonie. Zaczynają prowadzić sondę z najbliżej znajdującą się grupą uczniów) 

 

AKT III 

 

(W sali polonistycznej odbywa się debata, oparta na wynikach przeprowadzonych badań) 

 

 

MARTYNA STANKIEWICZ 2C 

 

Święto liczby π

Dnia 15 marca 2021 roku obchodziliśmy Święto liczby π. Tego dnia w progi naszej e-szkoły zagościł dr Nikodem Mrożek z wykładem „πękna liczba”. Podczas prelekcji mieliśmy okazję poznać bogatą historię liczby π i zmagań wielu uczonych z wyznaczaniem jej bardziej dokładnych przybliżeń. Co więcej, mogliśmy sprawdzić na jakiej pozycji rozwinięcia dziesiętnego znajduje się data naszych urodzin czy też w jaki sposób tworzyć nowe twierdzenia dotyczące ludolfiny.

Po wykładzie przedstawione zostały wyniki szkolnego konkursu „Cyrklem rysowane”. Konkurs ten zainicjowały nauczycielki matematyki z ULO: Monika Nadolska oraz Elżbieta Mrożek. W skład Jury weszli ponadto: dr Ewa Kozłowska – Walania z Katedry Geometrii Instytutu Matematyki UG oraz dr Nikodem Mrożek z Katedry Funkcji Rzeczywistych Instytutu Matematyki UG.

Uczennice, które wzięły udział w tym konkursie wykazały się niesamowitym talentem kreślarskim. Ich prace były bardzo oryginale i rzetelnie wykonane. Czas, który przeznaczyły na analogowe tworzenie grafik na pewno przyniósł im także wytchnienie od codziennych zmagań z e-edukacją. Gratulujemy dziewczynom!

W konkursie „Cyrklem rysowane” zwyciężyły:

1. Zuzanna Wollenszleger z klasy Schopenhauera

2. Magdalena Trzebiatowska z klasy Mrongowiusza

3. Aleksandra Bujny z klasy Heweliusza

wyróżnione zostały:

Nikola Biczkowska z klasy Schopenhauera

Julia Piejko z klasy Heweliusza

Profilaktyka e-uzależnień

czyli lekcje wychowania fizycznego w ULO

Co prawda smartfon to pomocne urządzenie służące do pracy i rozrywki. Czasami jednak ilość czasu spędzana przed telefonem przekracza normę. Burza mózgów naszych uczniów na zajęciach wychowania fizycznego sprawiła, że pojawiło się wiele ciekawych pomysłów by do tematu podejść rozsądnie i zamienić czas spędzany z telefonem na relacje, zdrowie, mądre postanowienia.

Załączona grafika jest efektem naszych przemyśleń i dyskusji.

Warto się z nią zapoznać i uczciwie podejść do własnych doświadczeń ze smartfonem.

Wspólne działania Uczniów ULO w ramach lekcji wychowania fizycznego zaowocowały refleksją na temat e-uzależnień, analizą codziennych zachowań i pomysłami na oderwanie się od urządzeń, które tak bardzo nas wciągnęły w swój wirtualny świat. 

Kliknij tutaj: zapoznaj się z prezentacją, która jest efektem tych naszych działań

 

euzależnienia

 

Rozgrzewka z naszymi Trenerami

Zima trzyma! Warto być aktywnym i wykorzystać piękną aurę za oknem. Warto rozgrzać się z naszymi nauczycielami wychowania fizycznego i ruszyć w teren!

ZOBACZCIE FILM INSTRUKTAŻOWY

 

wf

 

logotyp Adamowicz

Uczennice ULO w Młodzieżowej Radzie przy Magdalenie Adamowicz

Amelia Rutkowska z 1D, Zuzanna Stachowiak z 1B, Blanka Humienna z 1D, Wiktoria Giłka z 2A zostały laureatkami Konkursu do Młodzieżowej Rady przy Magdalenie Adamowicz, Posłance do Parlamentu Europejskiego. W związku z tym otrzymały mandat członkiń Młodzieżowej Rady. 

Gratulujemy, jesteśmy dumni i czekamy na efekty prac w Radzie.

14 stycznia DZIEŃ PATRONA ULO

Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące 10 stycznia 2020 roku otrzymało zaszczytne imię Pawła Adamowicza. Tego dnia ślubowaliśmy na Sztandar naszej Szkoły wierność  ideom i wartościom, którym hołdował nasz Patron. To dzięki Pawłowi Adamowiczowi zrodziła się idea powstania szkoły średniej przygotowującej młodych ludzi do studiowania na  gdańskich uczelniach i pozostania po zakończeniu nauki w Gdańsku i w Polsce.

Jako upamiętnienie wyjątkowego dla ULO dnia nadania imienia szkole oraz pamięci o naszym Patronie 
każdy 14 stycznia w kolejnych latach będzie w Uniwersyteckim Liceum Ogólnokształcącym DNIEM PATRONA.

Zobaczcie film, który stworzyliśmy, a który jest wspomnieniem naszego Patrona
w tym roku z racji pandemii jedynie w taki sposób, za pośrednictwem szkolnych mediów, mogliśmy uczcić święto Patrona naszej szkoły

Paweł Adamowicz

 

 

Bałwany

czyli zadanie z wychowania fizycznego

Aktywność ruchowa i przebywanie na świeżym powietrzu to samo zdrowie. Nasi Uczniowie w ramach jednego z zadań z wychowania fizycznego mieli ulepić bałwanka i przy tym dobrze się bawić 

Zadanie wykonane na medal!

bałwany

 

Studenci Filologii Rosyjskiej z recitalem dla ULO

Studenci z Filologii Rosyjskiej z Koła Naukowego Łomonosow, którego opiekunem jest nasza "ulowska" Pani Profesor, Joanna Mampe, na lekcjach języka rosyjskiego w naszym Liceum wykonali piosenki w języku rosyjskim. Wystąpili na naszych lekcjach: Fabian Grzywna - Filologia Rosyjska 1 rok, Malwina Suknarowska - Filologia Rosyjska 2 rok z koła naukowego Łomonosow. Dziękujemy! Spasiba! Takie lekcje uwielbiamy! Możecie również podziwiać fantastyczne wykonania Fabiana i Malwiny pod linkami:

FILM 1

FILM 2 

Jesteśmy w kolejnych etapach olimpiad przedmiotowych!

Zmagań olimpijskich nie zahamowała nawet pandemia i nauczanie online, zatem Pszczoły z ULO dzielnie konkurują o laury. Póki co do etapu okręgowego olimpiady języka angielskiego zakwalifikował się:

Jędrzej Grabski

Kacper Karpiusz,  

do etapu okręgowego Olimpiady Przedsiębiorczości: 

Ignacy Szymichowski

Jan Brejna

Cyprian Kiedrowicz,

do okręgowego etapu Olimpiady Informatycznej zakwalifikował się 

Jędrzej Grabski,

do krajowego finału  XXXIII Olimpiady Filozoficznej przeszedł z maksymalną ilością punktów

Michał Szyfelbein,

do drugiego etapu Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej przeszli:

Ignacy Szymichowski,

Cyprian Kiedrowicz,

Kacper Sapieżyński,

Maciej Czerlikowski,

Amelia Rutkowska,

Jan Brejna,

w kolejnym etapie Olimpiady Lingwistki Matematycznej znalazła się również uczennica klasy 2C. 


Gratulujemy i z niecierpliwością oczekujemy na kolejną turę!

Informacja Rektora Uniwersytetu Gdańskiego

Szanowni Państwo !

    Uniwersytet Gdański w 2019 roku podjął decyzję o utworzeniu Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego im. Pawła Adamowicza. Wiązał się z nią trud organizacyjny ale dzięki przychylności władz Gdańska oraz Pomorskiego Kuratorium Oświaty udało się przełamać wszelkie trudności i stworzyć liceum, które jest bardzo ważna jednostką w naszej strukturze. Z dużym zaangażowaniem finansowym oraz wsparciem prawno-organizacyjnym Uniwersytet stara się wspierać ULO w tworzeniu interesującej oferty dydaktycznej i wykorzystywaniu – w coraz większym stopniu – potencjału naukowego i infrastruktury badawczo – dydaktycznej. W tym celu stworzyliśmy szereg prawnych możliwości realizacji zajęć w Liceum przez kadrę akademicką UG.

     W naszych planach rozwoju strategicznego przygotowaną na kolejne lata ULO ma ugruntowaną, stałą pozycję i będziemy je dalej wspierać z myślą o jak najlepszym przygotowaniu młodzieży do egzaminów maturalnych i dalszego studiowania na UG oraz przyjęcia kolejnych roczników. Tę dobrą współpracę zakłócają nieuzasadnione pogłoski o rzekomym przeniesieniu siedziby szkoły w jakieś odległe dzielnice miasta. Zadaniem władz uczelni, jako organu prowadzącego szkołę  jest zapewnienie jak najlepszych warunków lokalowych tak, aby powiększająca się szkoła mogła swobodnie dysponować komfortową przestrzenią dydaktyczną i uniknąć niepotrzebnego zagęszczenia, co w okresie pandemii okazało się niezwykle ważne dla bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli. Z tego powodu rozważamy – bez pośpiechu – możliwość przeniesienia szkoły do innego budynku na terenie kampusu oliwskiego lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie, który zapewni uczniom właściwe możliwości rozwoju, stabilną i dobrze przygotowaną przestrzeń dydaktyczną oraz bezpieczeństwo! Jestem przekonany, że jest to troska nas wszystkich. Mamy pełną świadomość tego, że jednym z warunków właściwego funkcjonowania Liceum jest jego lokalizacja na terenie uczelni lub tuż obok.

     Nie jest dobrym przykładem dla młodzieży, gdy o ważnych sprawach rozmawia się za pośrednictwem mediów lub nieoficjalnych form komunikacji, za pomocą których przekazywane są niepotwierdzone pogłoski burzące poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa uczniów. Wszelkie decyzje dotyczące ULO podejmowane są rozważnie i to przede wszystkim rodzice będą informowani o ewentualnych, koniecznych zmianach.

 Z wyrazami szacunku,

prof. dr hab. Piotr Stepnowski

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego

Życzenie świąteczne z serca płynące

czyli Dyrekcja i Samorząd Szkolny ULO występują 

Najwspanialszego Nowego Roku!

święta

Życzenia od Fahrenheita

Wszystkim nauczycielom, rodzicom, pracownikom szkoły oraz uczniom składamy najserdeczniejsze życzenia. Mimo, że nadchodzące święta będą inne niż każdy z nas pamięta życzymy, aby były one radosne oraz spędzone w rodzinnym gronie. Klasa 2A

KLIKNIJ, ABY OBEJRZEĆ FILM

Motylki ślą życzenia Pszczołom

Grupa Motylków z przedszkola Leśna Pętelka w Gdyni przysłała nam muzyczne pozdrowienie świąteczne. Krzyczą do nas: "Hello Bees!".

Dziękujemy Wam Motylki! 

OBEJRZYJCIE FILM

Bees Christmas Show of Gig

W tym roku, by poczuć świąteczną atmosferę, Pszczółki z ULO wzięły udział w konkursie, który zorganizowały Panie Anglistki. Zadaniem Pszczółek było nagranie filmiku do wybranej świątecznej piosenki. Efekty pracy możecie obejrzeć odtworzyć z folderu w chmurze (https://mega.nz/folder/fdwi1Jgb#8sT4G6y5Yk-MrLAVY33qjg). WARTO OBEJRZEĆ!!! Spośród wszystkich filmów wybierzemy trzy, które zostaną nagrodzone.

film

 

Xmas Cards

the result of our English lessons

Mikołajki w ULO

Tysiąca choinek w lesie, prezentów ile Mikołaj uniesie. Bałwana ze śniegu, mniej życia w biegu! Śniegu za oknem i wora prezentów z okazji mikołajek.

Życzy Samorząd Uczniowski

mikołajki

 

Dzień Ehlera

23 listopada Asy z 1 A obchodzą Dzień Honorowego Patrona Klasy. Jest nim Carl Gottlieb Ehler, wieloletni burmistrz Gdańska, jeden z założycieli pierwszego gdańskiego towarzystwa naukowego. Klasa Ehlera

Ehler

realizuje w zakresie rozszerzonym matematykę, fizykę, geografia, informatyka i język angielski.

Dzień Tumbo

W tym roku po raz pierwszy będziemy uczestniczyć w Dniu Tumbo – święcie słonika, który jest symbolem Funduszu Dzieci Osieroconych - solidaryzując się z dziećmi i młodzieżą w żałobie.

Celem udziału w Dniu Tumbo jest poszerzanie wiedzy młodzieży o przeżywaniu żałoby oraz możliwościach pomocy rówieśnikom doświadczającym straty. Dzień Tumbo jest organizowany przez Fundację Hospicyjną (www.fundacjahospicyjna.pl ) prowadzącą Hospicjum Dutkiewicza w Gdańsku . Dzień Tumba wspierany jest przez Miasto Gdańsk, a realizowany w przedszkolach i szkołach w całej Polsce. W tym roku ze względu na sytuację epidemiologiczną nie będzie to jeden dzień, a cały Tydzień Tumbo realizowany w różnych terminach. W normalnych warunkach Dzień Tumbo realizowany jest w okolicach 21 listopada. W tym roku nie będzie to jeden dzień, a cały Tydzień Tumbo realizowany w różnych terminach.

Na stronie www.tumbopomaga.pl można bezpłatnie pobrać informator "Żałoba - poradnik dla rodziców i opiekunów".

Tradycją jest, że uczniowie w Dniu Tumbo ubierają się na pomarańczowo. Jest to kolor Słonika Tumbo, symbolu Funduszu Dzieci Osieroconych.

Program Tumbo Pomaga jest połączeniem idei edukacji i pomocy finansowej. Zachęcamy do wpłat pod adres strony www.pomagamtumbo.pl

Pomoc ze zbiórki pod tym adresem wspiera Fundusz Dzieci Osieroconych. Pomoc ta jest skierowana do dzieci i młodzieży po stracie. O formach pomocy dowiecie się Państwo na powyższej stronie.

Tumbo

Magdalena Małkowska – psycholog

Sławomira Taratuta – pedagog szkolny

Pszczoły z ULO celebrują 11 listopada

W dobie pandemii nie wyjdziemy w radosnych marszach na ulice naszych miast, ale mimo to, świętujemy. A Wy jak w tym trudnym czasie obchodzicie kolejną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę?

11.11

 

Święto Niepodległości

W związku z 102 rocznicą powrotu Polski na polityczną mapę Europy zachęcamy do spojrzenia na to ważne dla wszystkich Polaków wydarzenie z nieco innej, mniej oficjalnej perspektywy, a mianowicie z poziomu polskich pieśni patriotycznych.

Jedną z najsłynniejszych pieśni żołnierskich z okresu I wojny światowej jest pieśń „Legionów Polskich”, znana także jako „My, Pierwsza Brygada” lub „Marsz Pierwszej Brygady”, czy po prostu „ Pierwsza Brygada”. Utwór ten był pisany etapami. Pierwszy obejmował lata 1917-1918, zaś dwie ostatnie zwrotki powstały w latach 1924-1925. Autorami słów są Tadeusz Biernacki (1899-1974) i Andrzej Hałaciński (1891-1940). W roku 1924 Marszałek Józef Piłsudski nazwał „Pierwszą Brygadę” najdumniejszą pieśnią jaką kiedykolwiek Polska stworzyła.

Wysłuchaj uważnie „Marszu Pierwszej Brygady”

Z pieśni tej, jak łatwo zauważyć, wybrzmiewa zarówno duma, nadzieja oraz wielki entuzjazm, ale również rozczarowanie, a nawet głęboka gorycz. Miało to zapewne swoje źródło w złożonym obrazie sytuacji politycznej i społecznej na ziemiach polskich oraz w fakcie, że koncepcja budowy polskich formacji wojskowych w oparciu o państwa centralne (Niemcy i Austro-Węgry) nie znalazła wśród Polaków powszechnej akceptacji.

 Przypomnij sobie, w którym roku Józef Piłsudski przystąpił do formowania Legionów Polskich i jaki był rezultat tego przedsięwzięcia.

 Biorąc pod uwagę kontekst reperkusji politycznych wyjaśnij na czym polegał dramat tzw. kryzysu przysięgowego.

Zachęcamy ponadto do wysłuchania (z pewną dozą refleksji historycznej) innych sztandarowych pieśni z tego przełomowego dla polskich dziejów okresu, takich jak np. „Piechota/Maszerują strzelcy, maszerują”; słowa Leon Łuskino (1872-1948), muzyka Bolesław Lubicz-Zachorski (1887-1922), „Orlątko”; słowa Artur Oppman (1867-1931), muzyka Mieczysław Żukowski (1867-1931).

 

A.B. ²

Tęczowy Piątek w ULO

Czy wiecie, że aż 26% przypadków przemocy, na którą narażone są młode lesbijki, geje, osoby biseksualne i transpłciowe ma miejsce w szkołach?

Chcemy, by ULO było szkołą przyjazną dla wszystkich, i by każda i każdy z nas czuł się tu bezpiecznie. Dlatego dziś chcielibyśmy powiedzieć: Jesteśmy z Wam! ❤️🧡💛💚💙💜

Tęczowy Piątek

 

Międzyklasowy konkurs ORIGAMI

Ta sztuka sztuka składania papieru pochodzi z Chin, a rozwinęła się w Japonii, dlatego uchodzi za sztukę japońską. To właściwie inżynieria, którą warto poznać, aby wykorzystać jej potencjał w różnych dziedzinach jak najbardziej współczesnej wiedzy. Z okazji Światowego Dnia Origami klasa 1a ogłasza konkurs układania figurek origami na czas. Wydarzenie odbędzie się online w piątek 23.10.2020 o godzinie 11.45. Nagrodą za najszybsze ułożenie figurki jest publikacja wizerunku zwycięzcy w szkolnych galeriach, dodatkowo każdy uczestnik dostanie uwagę pozytywną.

origami

 

Sztafetowe Biegi Przełajowe

czyli Pszczoły w boju

Sztafetowe Biegi Przełajowe za nami i jednocześnie pierwszy historyczny udział naszej reprezentacji w sportowej rywalizacji szkół. Dziewczęta w składzie Aleksandra, Monika, Zuzanna, Aleksandra, Ada, Lidia oraz Pola wykazały się dużym zaangażowaniem i zaciętością zajmując VI miejsce w Gdańsku. Gratulujemy i dziękujemy za godne reprezentowanie naszej szkoły! 🏃🏻‍♂️🏃🏻‍♀️🏃🏻‍♂️🏃🏻‍♀️

Krótki film z zawodów

Lekkoatletyka

czyli Pszczoły w akcji

Ubiegły tydzień na lekcjach wychowania fizycznego upłynął pod znakiem Lekkiej Atletyki. Uczniom wcale lekko nie było 🙂

Obejrzyj film z naszych zmagań 

Spanish Challange

czyli kwarantanna w ULO

Kwarantanna trwa, a my dalej uczymy się, pracujemy nad zadaniami sprzed ogłoszenia pandemii i tymi nowymi. 🇪🇸 Wczoraj zakończyliśmy nasz Spanish challenge! Codziennie wykonywaliśmy jedno zadanie zapisane w j. hiszpańskim. Poniżej możecie zobaczyć efekty naszych dwutygodniowych działań. 

Spanish

 

Pączki dla Pszczół

czyli Tłusty Czwartek w ULO

Pączek, pączka, pączkowi, pączka, pączkiem, pączku, pączki, pączków, pączkom, pączkami, pączkach... Czyli Tłusty Czwsrtek w ULO

paczki

 

XLVI Olimpiada Geograficzna

etap okręgowy

W dniu 6 lutego 2020 r. uczennica klasy 1d – Maja Makowska po wcześniejszym zaakceptowaniu pracy przez Komisję Okręgową przystąpiła do eliminacji okręgowych zawodów XLVI Olimpiady Geograficznej. Uczniowie mieli do napisania trzy tury testów z wiedzy geograficznej.

Serdecznie gratulujemy

olimpiada

 

Życzenia świąteczne

z Lichtensteinu

Uczniowie ULO, w odpowiedzi na kartkę świąteczną wykonaną przez  Agatę  z klasy Placotomusa, otrzymali życzenia od Rodziny Królewskiej z Liechtensteinu.

życzenia

 

Akademickie Spotkania Matematyczne

05.11.2019.

Dnia 5 listopada w murach ULO gościliśmy dra Nikodema Mrożka. Wygłosił on odczyt pt.: "Nieważne kto, ważne kto liczy głosy". Podczas tego wykładu poznaliśmy matematyczne mechanizmy, które wykorzystywane są podczas wyborów.

matematyka

 

 

Pszczółki w Finale

Krajowego Konkursu Wiedzy Olimpijskiej (04.11.2019)

Martyna i Franek wraz z Profesorem Cieplikiem pozdrawiają z Białegostoku z Finału Krajowego Konkursu Wiedzy Olimpijskiej. Trzymamy kciuki

finał

 

Wer bist du? Kim jesteś?

czyli lekcje niemieckiego w ULO

Lekcje j. niemieckiego nie tylko pomagają uczniom klas 1C i 1D wzbogacać swoje słownictwo i wiedzę, ale są okazją do dobrej zabawy i integracji zespołu klasowego.

lekcja niemieckiego

 

Uczniowie ULO w świątyni wiedzy

z wizytą w Bibliotece ULO

ULO zaczyna zadomawiać się w strukturach Uniwersytetu Gdańskiego. Dzisiaj wizyta W Bibliotece UG. Miejscu wyjątkowym nie tylko ze względów architektonicznych, ale również, a może przede wszystkim, ze względu na wyjątkowy księgozbiór, z którego Uczniowie ULO mogą korzystać tak, jak Studenci UG. Dzisiejsze szkolenie biblioteczne przybliżyło nam meandry czerpania ze skarbnicy wiedzy, jaką jest Biblioteka UG. A to dopiero drugi dzień naszej nauki w ULO!

bibl